Bevat Video: Video
Ankeiler: Klarendallers zijn het zat; vanaf januari dit jaar zitten ze zonder bus.

- Klarendallers zijn het zat; vanaf januari dit jaar zitten ze zonder bus. Buslijn 13 is verdwenen, omdat de bus te klein zou zijn om anderhalve meter afstand te bewaren. Maar of de bus überhaupt terugkomt, is de vraag. Volgens busmaatschappij Breng en VVD Gelderland wordt de bus te weinig en door het verkeerde publiek gebruikt. Woensdagochtend overhandigde een afvaardiging van de wijk 510 handtekeningen aan provincie Gelderland om hun bus terug te krijgen.

Tijdens de open agenda van de vergadering van de provinciale staten vertelt Henny Noordzij over Klarendal. "Al sinds het ontstaan van Klarendal, heeft de wijk moeten strijden: voor de aanleg van het riool, eigen voorzieningen en vervoer in de wijk."

In 1995 verdween de lijnbus, net als veel voorzieningen in de wijk. De behoefte aan openbaar vervoer groeide daardoor. In 2015 kwam er weer een bus in Klarendal, lijn 13. "Maar tot schrik van wijkbewoners rijdt de bus sinds januari niet meer in verband met het coronavirus." Volgens Noordzij tijd voor actie. Samen met bewoners verzamelden ze 510 handtekeningen voor de terugkeer van lijn 13.

Motie afgekeurd

Met de handtekeningen op zak, deelt Noordzij haar zorgen en vraagt ze de provincie om steun: "Sommige bewoners zijn slecht ter been en kunnen niet ruim 500 meter lopen naar de bushalte op de Velperweg." Gemeenteraadslid Sarah Dobbe deelt haar zorgen en diende namens SP Arnhem een motie in om behoud van lijn 13. Maar de motie is niet aangenomen.

"Logisch", vindt Menno Loos, gemeenteraadslid van VVD Arnhem. In de motie wordt gevraagd om te onderzoeken hoeveel het zou kosten om als gemeente lijn 13 te betalen. "Maar zo zit het systeem niet in elkaar. We zijn allemaal - het college, de bewoners en de provincie - keihard bezig om een oplossing te vinden. Dat is goed. Alleen kan de gemeente lijn 13 niet betalen. Als we dat doen, willen meer mensen een door de gemeente betaalde buslijn, terwijl die kosten bij de provincie horen."

6,7% oudere reizigers

Volgens vervoersmaatschappij Breng wordt er door ouderen nauwelijks gebruikt gemaakt van de lijnbus. Eind 2019 maakte zo'n 6,7% ouderen gebruik van lijnbus 13. "60% van de gebruikers waren scholieren en studenten, meestal jeugd dus. En die 6,7% ouderen is niet waarvoor lijn 13 in het leven geroepen werd", legt woerdvoerder Herman de Gooijer van Breng uit.

"Moet openbaar vervoer dan altijd winst geven?", vraagt Judith Tenbusch van PvdA Gelderland zich af. Naast haar werk in de provinciale politiek werkt Tenbusch in het onderwijs. "Daar zijn de bussen afgeladen. Dan haal je daar toch je winst uit?"

Aantrekkelijk openbaar vervoer

Volgens Tenbusch draagt goede bereikbaarheid bij aan de populariteit van een wijk. "Mevrouw Noordzij gaf aan dat de vervoerder niet de hele dag bussen hoeft in te zetten. Het gaat vooral om de ochtend tot ongeveer drie uur in de middag. Het gaat om maatwerk, waardoor je het waarschijnlijk wel rendabel kunt maken."

Maar hoe maak je het openbaar vervoer in Arnhem weer aantrekkelijk? Dat is voor de provincie en de vervoersmaatschappij best lastig, denkt Tenbusch. Een scenario als in Amsterdam, waar mensen hun auto aan het begin van de stad parkeren en dan het openbaar vervoer pakken, klinkt Tenbusch dan ook als muziek in de oren. "Ik wil heel graag dat we met de provincie, gemeente, bewoners en de vervoersmaatschappij samenwerken aan de beste oplossing voor openbaar vervoer in Arnhem."

Haltetaxi

VVD-Statenlid Koos de Looff denkt dat het behoud van lijn 13 in deze vorm niet reëel is, maar een alternatief ligt voor de hand. "Ik denk dat het begint bij met elkaar om tafel zitten en zoeken naar de meest logische oplossing. De haltetaxi wordt door het hele land ingezet, dat zou hier ook kunnen." De ouders van De Looff maken ook gebruik van zo'n haltetaxi, een kleine bus die je kunt oproepen om te rijden. "Soms moeten ze een tijdje wachten en je kunt maar tot een bepaald tijdstip reserveren", legt hij uit. "Dat zou beter kunnen."

Als alles goed gaat komt die haltetaxi er in het voorjaar van 2022, vertelt Tenbusch. Het lange wachten moet dan over zijn, vindt ze. "We willen een soort belbus, maar dan anno 2022."

Taak van de gemeente

Ook al reist maar 6,7% van de ouderen met lijn 13, volgens CDA-Statenlid Hans van Ark moet iedereen op een normale manier van huis naar het ziekenhuis en terug kunnen komen. "Ook ouderen, mensen die slecht ter been zijn of geen auto hebben. Of je dat via lijn 13 doet of een andere manier, dat maakt mij niet uit."

De Looff vindt dat het aan de gemeente is om duidelijkheid te krijgen over de mobiliteit van de inwoners. "Je moet weten: wat hebben ze nodig. Ik denk dat daarin de gemeente ook wel wat mag doen."

💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@rtvconnect.nl.