Bevat Video: Video
Ankeiler: Het wordt binnen gemeenten steeds lastiger voor mensen met een beperking om een 'passende oplossing te krijgen'.

- Het wordt binnen gemeenten steeds lastiger voor mensen met een beperking om een 'passende oplossing te krijgen'. Dat stelt Martin Boerjan, beleidsmedewerker mobiliteit en toegankelijkheid bij Ieder(in) naar aanleiding van het verhaal van Jaynah (9), die voor de aanschaf van een rolstoelbus afhankelijk is van liefdadigheid. "Die budgetten staan onder druk. Maar daar mag iemand met een beperking die een voorziening nodig heeft om mee te kunnen doen, natuurlijk niet de dupe van zijn."

Crowdfunding of liefdadigheid om een voorziening te krijgen die iemand niet voor niets heeft, dat kan niet, stelt Boerjan. Gemeenten moeten volgens hem voor mensen die problemen hebben met mobiliteit een 'passende oplossing bieden'. "Daarbij gaat het over passend en goedkoop. Maar we zien steeds vaker dat het wel over goedkoop gaat, maar niet meer passend is."

Bekijk hier het verhaal van de Arnhemse Jaynah:

Zie ook: Jaynah (9) moet met een rolstoelbus naar school, maar wie gaat dat betalen?

In het geval dat een rolstoelbus een passende oplossing is, moet de gemeente volgens Boerjan de kosten vergoeden die je maakt omdat je een beperking hebt. "Dat gaat ook over aanpassingen. Die worden vaak nog wel makkelijk vergoed. Maar het kan zo zijn dat jij een duurdere of grotere bus moet kopen, die je normaal niet zou kopen als je geen beperking had. Ook voor die kosten, moet de gemeente bijdragen."

De Arnhemse wethouder Roeland van der Zee geeft aan dat wanneer er geen andere opties zijn, een auto of bus aangepast kan worden. De auto of bus zelf, is daarbij volgens hem 'in de basis geen zorgproduct'. "Het uitgangspunt is daarom dat die door de inwoners zelf moet worden aangeschaft."

'Je hoeft maar te googelen'

Boerjan ziet dat sinds dit soort regelgeving bij gemeenten ligt, zij steeds meer 'beleidsvrijheid krijgen'. "Het wordt steeds moeilijker voor inwoners, omdat het aan het gesprek ligt tussen de gemeente en aanvrager of je een voorziening wel of niet krijgt." Die komen daar in heel veel gevallen ook niet met elkaar uit, weet Boerjan.

Harde cijfers over hoeveel vergelijkbare gevallen als die van Jaynah er zijn, heeft Boerjan niet. "Dat komt ook omdat het beleid nu bij de gemeenten ligt. We hebben dus minder zicht op wat er gebeurt. Maar dit soort signalen krijgen wij zeker vaker. Je hoeft bovendien maar even te googelen en je ziet genoeg van dit soort acties." Dat een bijdrage krijgen steeds moeizamer wordt, geldt volgens Boerjan niet alleen voor mobiliteit maar 'eigenlijk voor alle voorzieningen'. "Hetzelfde geldt voor woningaanpassingen of hulp bij huishouden: alles staat onder druk."

'Te weinig tegenmacht'

Via de juridische weg zou een gemeentelijke bijdrage voor alle bijkomende kosten vanwege je beperking best af te dwingen zijn, meent Boerjan. Dat dit weinig gebeurt, heeft er volgens hem onder meer mee te maken dat ook de positie van lokale belangenbehartigers voor mensen met een beperking onder druk staat. "Die hebben geen middelen en positie om de belangen van mensen op lokaal niveau te vertegenwoordigen."

Dat is wel belangrijk om dit soort zaken lokaal aan te kunnen kaarten, stelt Boerjan. Momenteel is er volgens hem te weinig tegenmacht voor de lokale politiek om daar een vuist tegen te kunnen maken. Dat gemeenten die machtspositie gebruiken om goedkoper uit te zijn, noemt hij 'niet goed'.

Of je dan kunt spreken over bezuinigingen over de rug van kwetsbare inwoners? "Ja, zo zou je het wel kunnen zien", erkent Boerjan. "De burger moet geen last hebben van het gesteggel over geld tussen het Rijk en gemeenten. En dat gebeurt nu wel."