Ankeiler: ‘Cashen over onze rug’, zo noemde een cliënt het wonen bij Zorggroep Kans een paar jaar geleden.

- ‘Cashen over onze rug’, zo noemde een cliënt het wonen bij Zorggroep Kans een paar jaar geleden. De panden in Arnhem waren verwaarloosd, de zorg was benedenmaats. Rond dezelfde tijd als de kritische publicaties bij Omroep Gelderland verschenen, nam een Belgische ondernemer het over. Bijna drie jaar later nemen we weer een kijkje. Hoe gaat het nu?

Het afscheid van de vorige zorgdirecteur was nogal plotseling geweest. “In de ochtend hoorden we dat ze wegging, ‘s middags was het afscheid.” Zorgcoördinator Kathalijne Pleket-Beijer was net begonnen bij Zorggroep Kans toen haar directeur Hetty Jägers in de zomer van 2019 opeens afzwaaide.

Niet lang daarna kwamen de publicaties. “Zij wist mogelijk wat er zou komen, wij als begeleiders niet.” Omroep Gelderland publiceerde meerdere kritische verhalen over de zorg van het Arnhemse bedrijf. Het viel rauw op hun dak.

Belgische bestuurder

Rust in de tent, dat moest er komen nadat de publicaties flink wat stof deden opwaaien. “Dat betekende vooral veel gesprekken voeren," zegt zorgcoördinator Pleket-Beijer. “We zaten bijna maandelijks met de gemeente Arnhem om tafel. Luisterend en pratend probeerden we de band weer te herstellen.”

De zorggroep moest erkennen dat er iets niet goed was gegaan, zegt nieuwe directeur Saskia Moen. “Want wij wilden omhoog, vooruit. Wij wilden naar kwaliteit.”

Zorggroep Kans was overgenomen door een Belgische bestuurder met het bedrijf Réseau Abilis: een netwerk van huizen voor mensen met een verstandelijke beperking in België en Frankrijk. Bestuurder Tomas Dhuys heeft een financiële achtergrond, maar ook een ‘hart voor de zorg’, zegt Moen. Met de aankoop in Arnhem, startte Dhuys op de Arnhemse zorgmarkt. Sindsdien is er veel veranderd.

Niet meer op straat gezet

De naam Zorggroep Kans werd veranderd in Enso Zorg. Cliënten kregen een stevig zorgplan. Moen: "De focus ligt op: wat heb jij nodig, hoe kunnen we voor jou zorgen?" Doelen werden kleine stapjes. "Zodat het behalen een succeservaring oplevert."

Zorg werd onvoorwaardelijk: “Vandaag kan je een slechte dag hebben, morgen beginnen we opnieuw.” Dat staat haaks op het verleden, waarin jongeren soms 24-uur op straat belandden als ze de regels overtraden. “Onvergelijkbaar”, zegt Moen. “Een wereld van verschil”, zegt Pleket-Beijer. “Wij zullen er alles aan doen om dat te voorkomen.”

Cliënten kwamen voortaan uit één doelgroep: 24-uurs zorg voor volwassenen met een mentale of psychische beperking. Eerder kwamen cliënten uit de wmo, jeugdzorg en zelfs de forensische tak. “Wil je kwaliteit, dan moet je focussen”, zegt Moen.

Vriendelijke huisregels

Na de zorg was het personeel aan de beurt: iedere medewerker kreeg een flinke bijscholing. Ook het vastgoed werd aangepakt: de locatie aan de Arnhemse Kastanjelaan werd grondig verbouwd in elf losse studio’s. Aan de Rosendaalseweg kwamen ook losse studio's. Het Bruishuis, waar veel van de eerdere misstanden plaatsvonden, was losgelaten als zorglocatie.

Huisregels werden tenslotte vriendelijk geformuleerd. Langzaam maar zeker werd de verandering zichtbaar, zeggen Moen en Pleket-Beijer. Dat zag ook de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd, die in mei 2020 al concludeerde dat er ‘zichtbare verbeteringen in de zorg’ waren gemaakt, en dat de organisatie hard werkte om die zorg verder te verbeteren.

Reputatie

Toch zijn al die veranderingen niet genoeg om de reputatie te verbeteren, verzucht Moen. “We merken dat zo’n reeks artikelen om je heen blijft hangen.” De schuld van het internet, waarop de artikelen blijven bestaan.

Laatst nog, toen een stagiaire werd gewaarschuwd door haar omgeving over waar ze terecht zou komen. Ze was gewezen op de publicaties. “Gelukkig zag ze dat dat niet meer klopte. Maar het blijft rondzingen.”

En dat is zonde, zegt Saskia Moen. “Er was werk aan de winkel.” Dat werk hebben ze verricht. De erfenis, wil de zorgorganisatie nu dan ook graag achter zich laten.

Deel dit artikel