Afdrukken
Ankeiler: Het Arnhemse college wil 16 miljoen euro uittrekken om de maximumsnelheden voor auto's te verlagen en het aantal rijbanen te verminderen.

- Het Arnhemse college wil 16 miljoen euro uittrekken om de maximumsnelheden voor auto's te verlagen en het aantal rijbanen te verminderen. De plannen volgen uit de 'donkergroene' coalitieafspraken. Het is duidelijk dat de automobilist niet meer welkom is in Arnhem, stelt VVD'er Steffenie Pape.

Volgens haar gaat dat ten koste van 'de bereikbaarheid, de economie en banen'. Bovendien vindt Pape dat die miljoenen beter besteed kunnen worden. "Bijvoorbeeld aan het verbeteren van de veiligheid om maar eens iets te noemen. Als je stad niet meer veilig is, heb je niets aan schone lucht en mooie fietspaden."

'Obsessieve automobilistenhaat'

PVV'er Coen Verheij betoogt dat met dit plan 'het automobilistje pesten nog extremere vormen aanneemt'. "Het is niet alleen een aanslag op de mobiliteit van onze inwoners, maar ook ronduit levensgevaarlijk. Hulpdiensten mogen een vast aantal kilometers boven de maximumsnelheid rijden en in een noodsituatie telt iedere seconde. Voor hoeveel Arnhemmers gaat hulp nu te laat komen door dit bizarre plan? Deze vijftig-tinten-groen-coalitie is helemaal de weg kwijt en pakken met hun obsessieve automobilistenhaat onze mobiliteit en veiligheid af."

"Ondernemers gaan failliet, huishoudens kunnen de rekeningen niet meer betalen, schoolkinderen vallen flauw van de honger en wat doet het college", vraagt Yildirim Usta (DENK) retorisch. "Ze komen met een gigantische zak met geld, niet om de meest urgente problemen van de Arnhemmer op te lossen maar om de automobilist te pesten. Met zo’n absurd plan los je een niet bestaand probleem op en laat je de stad op een verstikkende manier vastlopen. Onze autowegen zijn niet iets als de Berlijnse Muur die je per se moet afbreken."

'Geen verkeersproblemen'

Coalitiepartijen zijn wel tevreden met de voornemens. "Zo ontstaat er meer ruimte voor andere activiteiten en verbeteren we de leefbaarheid in onze stad", redeneert Giovanni Visser (PvdA). De maatregelen moeten volgens hem bovendien echt werken en mogen niet zorgen voor verkeersproblemen. "Het is logisch dat het college voorstelt om daar een substantieel budget voor te reserveren, zodat we goede en structurele maatregelen kunnen treffen. Wat ons betreft kunnen deze maatregelen alleen plaatsvinden als experts concluderen dat het werkt."

Volgens Cyriel Prinsen (GroenLinks) zijn deze maatregelen 'goed voor de ontwikkeling van de stad'. Het verlagen van maximum snelheden zorgt volgens hem juist voor meer veiligheid, een betere doorstroming en een andere weginrichting. "Daarmee kunnen we de hoeveelheid asfalt verminderen. Dat past in de plannen om verder te vergroenen en de voetganger, fietser en het OV meer ruimte te geven."

'Auto krijgt nu veel ruimte'

Wethouder Paul Smeulders ziet het absoluut niet als 'autootje pesten'. "Ik zie het als het vergroten van de leefbaarheid: meer water en groen en minder rijbanen." Volgens Smeulders is het college niet tegen auto's, maar krijgt de auto in zijn ogen nu wel heel veel ruimte. Zijn collega-wethouder Nermina Kundic zal de plannen verder uitwerken.

Zie ook: Arnhem wil snelheid verlagen naar 50 km/u: is dat eigenlijk wel goed voor het milieu?

Deel dit artikel