Afdrukken
Ankeiler: In een week tijd was het meermaals raak: automobilisten stonden uren in de file op de A12 tussen de Achterhoek en Arnhem.

- In een week tijd was het meermaals raak: automobilisten stonden uren in de file op de A12 tussen de Achterhoek en Arnhem. A12 Slim Reizen probeert sinds een jaar of drie reizigers en bedrijven zover te krijgen dat ze anders gaan reizen, buiten de spits om en vaker de fiets. Werkt dat eigenlijk? Volgens projectmanager Sandra Faessen is het een zaak van de lange adem.

A12 Slim Reizen is een project van het bedrijfsleven, overheden en onderwijsinstellingen uit de A12-regio. Dat zijn onder meer de gemeenten Zevenaar, Duiven, Westervoort, Montferland en Arnhem samen met de provincie, het bedrijfsleven en de Hogeschool Arnhem Nijmegen.

Met verschillende projecten en regelingen proberen zij de druk op de A12 te verminderen. Projectmanager Faessen: "Zo'n verandering is best ingewikkeld. Zie het als heel veel kleine kraantjes waar je aan draait om iets te veranderen. Tel daarbij op dat we drie jaar gelden zijn gestart en toen al vrij snel in de coronapandemie terechtkwamen. Dat maakt het er niet makkelijker op, want toen zijn mensen vanuit het openbaar vervoer weer de auto in gegaan."

Fietsen in plaats van de auto is goed voor honderdduizend kilometer

A12 Slim Reizen bestaat uit verschillende componenten. De bekendste is misschien wel de FietsChallenge A12. Doel is om mensen op de fiets te krijgen. In 2022 deden daar 393 mensen aan mee en samen fietsten ze 94.282 kilometer. Het merendeel van deze mensen is, ook na de challenge, één of meerdere dagen blijven fietsen. De challenge voor dit jaar start naar verwachting in april.

In het verlengde ligt ook het zogeheten fietsplan. Vorige en deze week houdt A12 Slim Reizen daar weer verschillende webinars over. Faessen: "Steeds vaker is het fietsplan onderdeel van aantrekkelijk werkgeverschap. Een middel om medewerkers te behouden of te werven. Met het fietsplan investeren werkgevers in de vitaliteit en gezondheid van hun medewerkers en stimuleren zij duurzaam reisgedrag. De overheid speelt hier met al haar fiscale regelingen adequaat op in. Tijdens de twee korte webinars voor werkgevers in De Liemers en Achterhoek leggen we deze regelingen uit".

Doortrekking A15 en verbreding A12

Toch leiden de verschillende initiatieven nog niet tot een betere doorstroming. Is het niet het beste wanneer de doortrekking van de A15 én de verbreding van de A12 zou plaatsvinden? Dan is alles toch opgelost, zou je denken. Projectmanager Sandra Faessen: "Natuurlijk verbetert dat de doorstroming maar tegelijkertijd willen we ook dat mensen anders gaan reizen. En rekening houden met drukte". Los daarvan is de doortrekking en verbreding van beide snelwegen nog steeds onduidelijk. Naar verwachting doet de Raad van State binnenkort uitspraak over de stikstofberekeningen en de A15.

Met de A12 Drukte Alert krijgen automobilisten een dag vóór de drukte een sms. Faessen: "Bijvoorbeeld bij een Duitse feestdag, wegwerkzaamheden of evenementen, dan weet je van tevoren dat het druk wordt op die A12. We sturen mensen dan een bericht zodat ze daar rekening mee kunnen houden. Door bijvoorbeeld een andere route te nemen of later te vertrekken. Mensen moeten zich daarvoor eenmalig aanmelden voor deze service." Inmiddels hebben zich ruim tweeduizend mensen aangemeld.

De zogeheten mobiliteits- en logistiek makelaar helpt bedrijven met verkeer en vervoer. "Dat ligt wel breder dan alleen het terugdringen van de drukte op de A12. De adviezen gaan bijvoorbeeld ook de aanschaf van een elektrisch wagenpark. De makelaar heeft ruim honderd bedrijven in de regio benaderd. Bij ruim dertig bedrijven is een concrete actie opgestart", zegt Faessen.

Deel dit artikel