Bevat Video: Video
Ankeiler: Westervoort is een onderzoek gestart naar de mogelijkheid om de Dorpsstraat en de Hamersestraat in de gemeente weer te asfalteren.

- Westervoort is een onderzoek gestart naar de mogelijkheid om de Dorpsstraat en de Hamersestraat in de gemeente weer te asfalteren. Aanwonenden klagen namelijk al enige tijd over de klinkers die zijn gelegd. Het zorgt volgens de bewoners voor veel overlast.

Voorheen lag er nog asfalt, maar in 2016 zijn er straatstenen voor in de plaats gekomen om de omgeving een meer dorps karakter te geven. Daarnaast is er voor de Werenfriduskerk een mozaïek aangelegd. Sinds de vernieuwing klaagt men over trillingen en geluidsoverlast. Als gevolg daarvan, zo stellen aanwonenden, zijn er ook scheuren ontstaan in en rondom de huizen. Zo vertelt Karin Freriks: "Er zitten hier scheuren in de muren en dat wordt allemaal steeds erger". Een andere bewoner vreest ook voor de toekomst: "Op een gegeven moment moet je gaan stutten". Volgens een van de aanwonenden moet er nu écht wat gebeuren: "Het moet lukken, want dit is niet leefbaar zo. Het is net alsof we in Groningen wonen".

Verslaggever Benjamin Beernink bekeek de scheuren in muren en vloeren met eigen ogen. Bekijk hier de reportage: (Het artikel gaat verder onder de video.)

Wethouder Hans Sluiter baalt van de klachten, maar begrijpt ze wel: "Dit is natuurlijk buitengewoon ernstig voor mensen, als de woningen gaan scheuren". Als het gaat over mogelijke schade en de kosten daarvan, geeft Sluiter aan: "Op het moment dat wij aansprakelijk gesteld worden, zijn wij daarvoor verzekerd". Voordat de weg vernieuwd werd, is er volgens de wethouder wel onderzoek gedaan naar de mogelijke gevolgen: "We hebben ons laten inspireren door de hoofdstraat in Oosterbeek, waar iets soortgelijks gedaan is. Nergens zijn geluiden opgevangen dat dit zou kunnen gebeuren. Ik denk dat je hiervan kan leren. Helaas moeten we vaststellen dat dit gevolg door niemand aan de voorkant ingeschat is."

Op zoek naar de oplossing

De gemeente heeft al geprobeerd de overlast te verminderen door de maximumsnelheid te verlagen naar 30 kilometer per uur. Ook geldt er een verbod op zwaar verkeer en zijn de putten in de weg verplaatst naar de rand van de weg. Toch heeft dit volgens omwonenden weinig zin gehad. "We merken er niets van. Het heeft geen effect gehad", vertelt een bewoner van de Hamersestraat. Freriks heeft het vooral over de verlaagde maximumsnelheid: "Iedereen racet hier gewoon op hogere snelheid doorheen".

Snelheidspaal

Om meer grip te krijgen op de snelheid van het verkeer wordt er binnenkort een snelheidspaal geplaatst. De paal geeft de snelheid aan en door middel van een smiley wordt duidelijk gemaakt of je snelheid in orde is. Volgens wethouder Hans Sluiter is dat nodig: "Op een goed moment ben je klaar met de fysieke maatregelen. Wat dan nog rest is een gedragsverandering". Als dat niet werkt, zal er volgens Sluiter meer nodig zijn: "Dan zul je dus misschien moeten beboeten."

Voor de wethouder is er de komende tijd nog meer werk aan de winkel. Van de gemeenteraad heeft hij de opdracht gekregen om te kijken of het zinvol is om de weg weer te asfalteren. Daar wordt momenteel onderzoek naar gedaan. Eveneens naar de vraag hoeveel dat gaat kosten. In juli dit jaar volgt daarover een rapport.

💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@rtvconnect.nl.