Ankeiler: Ze zijn te hard, te grijs en met te veel. Geen enkel paaltje óp en bij fietspaden in Westervoort kan volgens de geldende regels door de beugel.

- Ze zijn te hard, te grijs en met te veel. Geen enkel paaltje óp en bij fietspaden in Westervoort kan volgens de geldende regels door de beugel. Net als in veel andere gemeenten in Gelderland pakken de Fietsersbond en andere partijen dit daarom aan, ook in Westervoort. De eerste paaltjes zijn al weg en over wat er met de rest moet gebeuren, houdt de gemeente dinsdagavond een informatieavond.

Voor GroenLinks is het inmiddels duidelijk. Samen met inwoners maakte de partij een uitgebreide inventarisatie in de hele gemeente. En wat blijkt? Op vijftig plekken is de situatie met paaltjes niet in orde. Fractievoorzitter Ben Schulte van GroenLinks Westervoort: "Eigenlijk deugt geen enkel paaltje. Ze staan op plekken waar het niet nodig is en zelfs gevaar oplevert."

Gevallen door fietspaal

Dat beaamt Jan Henk Harkema, die meehielp met de inventarisatie van alle plekken. En hij heeft zelf ervaring met verkeerd geplaatste paaltjes: "Ik rij samen met mijn vrouw op een tandem en we hebben wel eens gehad dat we een bocht niet konden nemen omdat de obstakels te dicht bij elkaar staan. We zijn toen gevallen en mijn vrouw is zo lening dat ze er op tijd af sprong. Mij lukte dat niet, dus ik viel wel. Gelukkig had ik zelf geen letsel, maar de fiets was wel flink beschadigd."

In dit geval liep het goed af, maar in nogal wat gevallen ontstaan er wél ongelukken - met soms zwaar letsel tot gevolg. Reden voor de Fietsersbond om alarm te slaan. Inmiddels hebben nogal wat gemeenten onderzoek gedaan en het probleem aangepakt. Inmiddels zijn in Voorst, Harderwijk en Culemborg ondeugdelijke fietspaaltjes verwijderd of verplaatst.

Flexibel, rood-wit en genoeg uit elkaar

Maar waar moet een paaltje als dit eigenlijk aan voldoen? Schulte: "Het moet allereerst nut hebben en daarnaast gelden er allerlei voorwaarden. De fietspaaltjes mogen niet van metaal, hout of steen zijn, maar moeten van flexibel materiaal zoals plastic of rubber zijn. En ze moeten roodwit geschilderd zijn en reflecteren. Ook moet er verlichting in de buurt staan, zodat ze goed zichtbaar zijn."

"Daarnaast zijn er regels voor de doorgang voor fietsers, bakfietsers of scootmobielers, die moet minimaal 1 meter 60 zijn. Paaltjes mogen niet te dicht bij een kruispunt staan. In de weg moet een witte aanloopmarkering van 10 tot 15 meter lengte zijn, liefst met ribbels."

De gemeente Westervoort schrijft op een speciale pagina het volgende: "De gemeente heeft alle plekken met paaltjes beoordeeld. Niet alle paaltjes voldoen aan de nieuwe richtlijnen. Soms is een kleine aanpassing nodig, een andere keer wat groter. Per paaltje bekijken we wat we doen. Inmiddels is op een plek de situatie al aangepast door het fietspad te versmallen, zodat er geen auto’s meer door passen. Op andere plekken worden paaltjes vervangen of beter zichtbaar gemaakt. Er zijn ook al paaltjes definitief of tijdelijk weggehaald."

Dinsdag 30 mei praten inwoners en gemeente weer verder met elkaar over waar de paaltjes wel of niet moeten staan.

Meer over

Deel dit artikel