Bevat Video: Video
Ankeiler: De spoortunnel in Wolfheze, die in 2024 gebouwd zou worden, laat een jaar langer op zich wachten. Door stikstofregels moet de bouw elektrisch worden uitgevoerd en dat kost extra geld en tijd.

- De spoortunnel in Wolfheze, die in 2024 gebouwd zou worden, laat een jaar langer op zich wachten. Door stikstofregels moet de bouw elektrisch worden uitgevoerd en dat kost extra geld en tijd. “Het duurt wat langer, maar de tunnel komt er”, stelt wethouder Marinka Mulder.

Normaal gesproken mag er stikstof worden uitgestoten om iets te bouwen, maar bij het aanleggen van de tunnel onder het spoor, moet dat ‘emissieloos’. Dat houdt in dat machines geen stikstof mogen uitstoten en ze dus elektrisch moeten zijn. Volgens aannemers is dit mogelijk, maar vergt het meer tijd. "Zowel in de voorbereiding als tijdens het bouwen", aldus Mulder. Het materiaal moet bijvoorbeeld worden opgeladen, net zoals elektrische auto’s, en dat veroorzaakt vertraging.

Het is enorm balen voor de dorpsbewoners, weet Mulder, want zij zitten al sinds de jaren negentig te wachten op de spoortunnel. "We snappen hun gevoel en we willen de inwoners laten weten dat we er alles aan gaan doen om de tunnel er zo snel mogelijk te laten komen."

Volledig elektrisch bouwen is duurder dan normaal bouwen. Zo kost het project 3 tot 4 miljoen euro meer. Mulder: "We gaan met ProRail en het ministerie om tafel om te kijken hoe we het gaan bekostigen."

Gevaarlijke situaties

De tunnel is belangrijk voor de veiligheid van de dorpsbewoners, die al jaren strijden voor een veilige manier om het spoor over te steken. De huidige spoorwegovergang zorgt regelmatig voor gevaarlijke situaties. Deze is namelijk erg breed waardoor het lang duurt voordat je de overkant hebt bereikt.

In de afgelopen jaren zijn er dan ook meerdere malen ongelukken gebeurd op de overgang. "De klachten die we in het verleden hebben gekregen zijn terecht en worden erkend", vertelt Mulder. "Er moet een veilige overweg komen en daar werken we hard aan."

💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@rtvconnect.nl.

Deel dit artikel