Lead image 1:
Lead image TXT 1: Eethuis Geitenkamp laat via een spandoek weten te stoppen met Thuisbezorgd. Foto: Omroep Gelderland
Ankeiler: Bewoners van de Geitenkamp is het enorme spandoek bij het Eethuis waarschijnlijk niet ontgaan. "Wij stoppen vanaf 1 maart met THUISBEZORGD.NL i.v.m.

- Bewoners van de Geitenkamp is het enorme spandoek bij het Eethuis waarschijnlijk niet ontgaan. "Wij stoppen vanaf 1 maart met THUISBEZORGD.NL i.v.m. HOGE PERCENTAGES", valt er in koeienletters voor de ingang te lezen.

Het Eethuis is klaar met de hoge kosten van de bezorgdienst. "Van elke bestelling moeten wij 20 procent afstaan. Dus als iemand 100 euro aan eten bestelt, gaat er 20 euro naar Thuisbezorgd."

Toen de snackbar zo'n zeven jaar geleden begon, hadden ze nog niet zoveel klanten. "Dus was het een goed idee om ons erbij aan te sluiten. Maar de laatste jaren gaat het goed, dus ik dacht: 'laten we er maar mee stoppen'", legt eigenaar Behzat Yilmaz uit.

'Tot wel 13.000 euro'

Het Eethuis is niet de eerste Arnhemse horecagelegenheid die van de bestelsite af gaat. Zo besloot Eetcafé Collega's afgelopen augustus al de stekker uit de samenwerking te trekken. "Het werd onbetaalbaar", zegt eigenaar Cengaver Öztürk.

"De laatste jaren werd de commissie (het percentage dat je van het bestelbedrag aan Thuisbezorgd moet afstaan, red.) steeds verhoogd. Op een geven moment moest ik iedere maand 11.000 tot 13.000 euro betalen."

'Ik houd veel meer over'

Inmiddels heeft het Eethuis een eigen bezorgservice. Klanten kunnen telefonisch of via de website bestellen. "Eerlijk gezegd, mijn omzet is sindsdien de helft geworden. Maar doordat ik niet meer al die kosten van Thuisbezorgd heb, houd ik veel meer over."

Öztürk is dan ook blij met zijn keuze. "In 2012 hebben wij de zaak geopend en toen haakten we aan bij Thuisbezorgd. Vooral om een beetje naamsbekendheid te maken. Ik wilde al eerder met Thuisbezorgd stoppen, maar ja... druk, druk en geen tijd."

Toch zou de eigenaar van het eetcafé nieuwkomers wel aanraden om zich aan te sluiten bij Thuisbezorgd. "Voor je naamsbekendheid is het goed. Als je een nieuwe zaak hebt, sluit je voor twee of drie jaar aan. En dan meteen stoppen."

'Het komt 100 procent goed'

Eethuis Geitenkamp is dan ook niet bang om klanten te verliezen. "Wij zijn inmiddels wel bekend bij onze klanten. Het komt 100 procent goed", verzekert Yilmaz. "Sowieso krijgen mensen die via onze site of telefonisch bestellen nu nog voorrang boven mensen die bestellen via Thuisbezorgd", aldus de eigenaar.

Thuisbezorgd laat in een schriftelijke reactie weten geen cijfers over restaurants die zich aansluiten of juist stoppen te delen. "Wel kan ik zeggen dat er geen toenemende trend is te zien in partners die willen stoppen. Als restaurants willen stoppen, heeft dit in de meeste gevallen te maken met personeelstekort aan hun kant", aldus Janna Oosthoek, woordvoerder Just Eat Takeaway (Thuisbezorgd).

Zo werkt Thuisbezorgd samen met restaurants

Partners van Thuisbezorgd kunnen op twee manieren samenwerken. "In het marketplace model zorgen restaurants zelf voor de bezorging van het eten, maar ze kunnen er ook voor kiezen om het te laten bezorgen door onze bezorgers die in loondienst werken. In het eerst genoemde model is de commissie 14%, als er bezorging bij komt is dit hoger", laat Janna Oosthoek weten, woordvoerder Just Eat Takeaway (Thuisbezorgd).

Meer over

Deel dit artikel