Foto: ANP

Foto: ANP

ARNHEM - Het aantal mensen dat is opgelicht door middel van phishing en bankpasfraude is in de eerste helft van het jaar met ongeveer een derde toegenomen. De Nederlandse Vereniging van Banken meldt dat de totale schade van internetfraude de afgelopen zes maanden zo'n 2,4 miljoen euro bedraagt.

Banken waarschuwen dat oplichters steeds vaker gebruik maken van WhatsApp, Facebook Messenger en SMS. De laatste tijd zijn er twee keer zoveel meldingen binnengekomen van phishing via mobiele berichtendiensten als over phishing via e-mail. Vaak begint een poging tot fraude op een handelssite zoals Marktplaats. Daarnaast krijgen slachtoffers ook vaak een link naar een nepsite.

Nepsites en -telefoontjes

'Mensen krijgen dan een berichtje met een link naar een site die heel erg lijkt op die van een bank of een vertrouwd bedrijf', vertelt een woordvoerder van de Fraudehelpdesk in Apeldoorn. 'Als mensen vervolgens hun gegevens op zo'n frauduleuze webpagina achterlaten, dan gaan ze de mist in.'

Verder legt de helpdesk uit dat oplichters steeds geavanceerde technieken toepassen. Zo kunnen zij een 'spoofing attack' uitvoeren: daarbij lijkt het net alsof de bank belt, terwijl er een fraudeur aan de andere kant van de lijn zit.

'Kijk uit met Tikkies'

De Fraudehelpdesk waarschuwt mensen nooit op een link te klikken om persoonlijke bankzaken te doen. Ook met Tikkies en andere betaalverzoeken moeten mensen oppassen: 'Wanneer iemand via een tekstbericht om geld vraagt, zorg dan dat je die persoon eerst mondelijk spreekt voordat je geld overmaakt. Oplichters kunnen zich heel eenvoudig voordoen als een bekende.'

Deel dit artikel