Groot tekort aan vrachtwagenchauffeurs in Gelderland - RTV Connect

Groot tekort aan vrachtwagenchauffeurs in Gelderland. Foto: ANP

Groot tekort aan vrachtwagenchauffeurs in Gelderland. Foto: ANP

DOESBURG - Gelderland heeft een groot tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Dat blijkt uit cijfers van uitzendorganisatie Randstad. In juli waren er meer dan 330 vacatures in de provincie voor chauffeurs, 200 meer dan vorig jaar in juli. Transportbedrijven laten Omroep Gelderland weten dat vrachtwagens regelmatig werkloos bij de bedrijven blijven staan.

Bij GVT Transport wordt de eigen chauffeurs gevraagd om in hun netwerk te kijken of er collega's zijn die bij het Apeldoornse bedrijf willen werken: "Een goede mond-tot-mond reclame is belangrijk", zegt een woordvoerder van het bedrijf. "Er is grote concurrentie in de zoektocht naar chauffeurs. Als er reacties binnenkomen, dan moeten we snel schakelen. Als we dat niet doen, zijn ze zo weer weg. We zitten er elke dag bovenop om de juiste mensen te vinden."

Bij Kuehne + Nagel Logistics B.V. in Doesburg staan de vrachtwagens de laatste tijd regelmatig stil: "We leiden de chauffeurs ook zelf op", legt een woordvoerder uit. "Maar ook de aanmeldingen lopen niet storm. Het is een probleem dat al langer speelt, maar op dit moment is het wel erger. Gevolg is dat er echt regelmatig noodgedwongen vrachtwagens blijven staan bij het bedrijf."

Bekijk de video. De tekst gaat eronder verder.

Groter tekort dan vóór corona

Landelijk waren er in juli van dit jaar ruim 2900 vacatures voor chauffeurs. Ruim 11 procent daarvan is het Gelderse deel. De stijging ten opzichte van 2020 is zowel landelijk als in de provincie enorm, in beide gevallen meer dan 150 procent. Volgens deskundigen is dit te verklaren door de voorzichtigheid die er bij de bedrijven was door corona. Maar in 2019 was het tekort aan chauffeurs ook al erg groot. En ten opzicht van dat jaar is het tekort in Gelderland nu nog met 12 procent gestegen.

Piek

Bij de belangenorganisatie Sectorinstituut Transport en Logistiek bevestigen ze dat het probleem al langer duurt, maar dat er op dit moment wel een piek is in het tekort aan chauffeurs. "Als we het vergelijken met vorig jaar, dan hebben we duidelijk het idee dat we nu te maken hebben met de gevolgen van het economische groeiherstel in Nederland", legt Swen Bakkes van het instituut uit. "En dat werkt door in onze sector. De vraag neemt dan verder toe ten opzichte van het aanbod."

Maar het probleem is groter volgens Bakkes: "De sector vergrijst sterk. In de komende vier à vijf jaar is er een vervangingsvraag van maar liefst 7800 chauffeurs. En dat speelt ook al een aantal jaar. Het is een echt demografisch probleem. De oplossing is simpel: meer opleiden."

Geen aantrekkelijk beroep meer

Het aantal aanmeldingen van mensen die hun chauffeursdiploma willen halen is volgens Paul Lam van de gelijknamige verkeersschool in Nijmegen wel redelijk stabiel de laatste tijd en daar zit volgens hem ook niet de verklaring in de hoge piek van het tekort.

Beeld van vrijheid weg

Hij ziet een groter algemeen probleem bij het opleiden van chauffeurs. "Jongeren vinden het beroep niet meer aantrekkelijk", verklaart Lam. "Ze willen dicht bij huis blijven en niet lang meer onderweg zijn. Bovendien is met alle technische ontwikkelingen het romantische beeld van de vrijheid die een chauffeur heeft, ook wel een beetje verdwenen. Je wordt overal gevolgd en ze weten altijd waar je bent. Daarmee verdwijnt het gevoel van vrijheid dat vroeger nog wel een aansprekende kant van het beroep was."

Deel dit artikel