'Pittige gesprekken' moeten problemen schuldhulpverlening oplossen. Foto: ANP

'Pittige gesprekken' moeten problemen schuldhulpverlening oplossen. Foto: ANP

ARNHEM - Alle achterstanden en ellenlange wachttijden bij de schuldhulpverlener van de gemeente Arnhem moeten binnen drie weken zijn opgelost. Die afspraken kwamen tot stand na 'pittige gesprekken' met PLANgroep, laat wethouder Martien Louwers weten. Telefonische wachttijden liepen de afgelopen periode volgens haar soms wel op tot zeventig minuten.

De afspraak is nu dat dat binnen die drie weken weer maximaal tien minuten is, licht Louwers toe. Ook moeten alle betalingsachterstanden binnen het budgetbeheer dan ingelopen zijn. Achterstanden in de betaling van leefgeld, huur en gas, water en licht zijn er volgens de wethouder wel geweest, maar die worden nu al dagelijks gecheckt en voldaan. "Daarvan hebben we gezegd: dat kan écht niet."

Zie ook: Hulpverlener jaagt inwoners juist verder in de schulden

Eventuele kosten van hogere facturen omdat PLANgroep de betaling niet op tijd heeft voldaan, zijn voor rekening van de schuldhulpverlener, verduidelijkt Louwers. "Maar dit blijft uiteraard supervervelend voor de inwoners."

Dreigende afsluitingen

Inmiddels zijn er volgens de wethouder dertig klachten binnen. "Die gaan bijvoorbeeld over niet-betaalde facturen en dreigende afsluitingen. Die moeten binnen een dag worden opgepakt." Louwers zegt van één inwoner te hebben gehoord dat zijn televisie ook daadwerkelijk is afgesloten.

Alle ruim 700 inwoners waar het om gaat, hebben bericht gehad over de problemen met het verzoek zich bij de wijkcoach te melden als zij er last van hebben, weet Louwers.

Hoe het zover heeft kunnen komen? Volgens Louwers zegt PLANgroep na een overname 'anders naar processen en systemen te zijn gaan kijken'. Daarbij ontstond door een hoge uitstroom een 'acuut personeelsvraagstuk'. De schuldhulpverlener zou inmiddels voldoende personeel aan hebben weten te trekken om de dienstverlening in december weer op niveau te hebben.

Ze hebben wat te repareren in het vertrouwen van ons en de Arnhemmers

Of PLANgroep tijdig aan de bel heeft getrokken over de problemen waar zij tegenaan liepen? Na een korte denkpauze stelt Louwers dat ze 'niet heel tevreden is over hoe dit proces is verlopen'. "Ze hebben wat te repareren in het vertrouwen van ons en de Arnhemmers."

PLANgroep zelf was dinsdagavond niet bereikbaar voor commentaar.

Deel dit artikel