Je lichaam krijgt een stressprikkel door winterzwemmen Foto: Omroep Gelderland

Je lichaam krijgt een stressprikkel door winterzwemmen Foto: Omroep Gelderland

DEVENTER - Steeds meer mensen lijken het winterzwemmen te ontdekken. Al of niet geïnspireerd door 'iceman' Wim Hof, stappen ze in ijskoud water om zo hun immuunsysteem met een optater op gang te helpen. Ook in Gelderland is winterzwemmen hot.

Volgens winterzweminstructeur Olger Star van de Walrusclub is winterzwemmen goed voor je immuunsysteem. "Je lichaam springt in de overlevingsstand en dat is goed voor je immuunsysteem."

Brrrr... Ervaar hieronder het winterzwemmen.

Tips

De Walrusclub heeft zijn oorsprong in Deventer, maar geeft inmiddels ook in Gelderland cursussen, onder meer in Bussloo. Winterzwemmen moet namelijk wel met beleid.

  1. Een goede warming up is superbelangrijk; een stukje hardlopen en oefeningen als jumping jacks en push ups.
  2. Meet de watertemperatuur. De temperatuur van het water is van invloed op hoelang je in het water kunt blijven.
  3. Blijf niet te lang in het koude water. "Het water is 6,8 graden, daar zijn wat vuistregels voor. Als beginner zou je het door vier kunnen delen en dat betekent dus 1,5 minuut", zegt Maurice Reusen eveneens winterzweminstructeur van de Walrusclub.
  4. Je lichaam krijgt een flinke optater van het koude water en moet daarvan weer herstellen. Zelfs de ervaren winterzwemmers van de Walrusclub gaan hooguit twee tot drie keer per week het koude water in.
  5. Ga niet alleen het koude water in, maar samen met iemand anders of een groep. Als je met een grotere groep gaat, spreek dan af wie op wie let.
  6. Kies een plek uit waar je makkelijk het water in en uit kan lopen. Dus liever niet een plek met een trappetje.
  7. Tot slot, winterzwemmen kun je het beste opbouwen en daarom is het eigenlijk raadzaam om in september te beginnen.

Deel dit artikel