Volgens de politie komt bankhelpdeskfraude vaak voor.  Foto: Pixabay

Volgens de politie komt bankhelpdeskfraude vaak voor. Foto: Pixabay

- Criminelen die zich voordoen als bankmedewerker en zo op slinkse wijze je rekening plunderen. Volgens de politie komt deze vorm van oplichting vaak voor. Hoewel de daders geraffineerd te werk gaan, zijn er tips om bankhelpdeskfraude te voorkomen.

Vrijdag werd bekend dat vijf mannen uit Arnhem worden verdacht van grootschalige bankhelpdeskfraude. Door zich voor te doen als bankmedewerkers zouden ze bij zeker 95 slachtoffers in totaal ruim 800.000 euro hebben buitgemaakt.

Zie ook: 'Nepbankmedewerkers maken zeker acht ton buit bij 95 slachtoffers'

Volgens de Consumentenbond is bankhelpdeskfraude samen met WhatsAppfraude een van de grootste oplichtingsgevaren van dit moment. Met name mensen boven de 50 zijn het doelwit. Via een techniek die spoofing wordt genoemd, kunnen criminelen het telefoonnummer waarmee ze bellen als het ware maskeren met het nummer van de bank van het slachtoffer. Zo is het net alsof je echt iemand van de bank aan de lijn hebt.

De zogenaamde medewerker vertelt dan vaak dat er verdachte activiteiten zijn op je rekening en dat je je geld moet veiligstellen. "In werkelijkheid is je bankrekening niet in gevaar. Met het veiligstellen van het geld maak je het zelf over naar de criminelen. Zij sluizen het weg via de rekening van zogenoemde katvangers of geldezels", legt de Consumentenbond uit op de eigen website.

Tips van de politie

In het programma Bureau GLD gaf woordvoerder Jop Heinen van de politie tips om te voorkomen dat je het slachtoffer wordt van dit soort oplichtingspraktijken.

Als eerste benadrukt hij dat de bank nooit zal vragen om je pas of beveiligingscodes af te geven, of om geld over te maken. "Sommige banken bieden wel de mogelijkheid om je thuis te helpen met je bankzaken, bijvoorbeeld omdat je slecht ter been bent, maar daar moet je dan zelf om vragen."

Volgens Heinen weten oplichters vaak veel persoonlijke informatie, bijvoorbeeld het saldo dat op de rekening staat en de laatste transacties. Daarmee kunnen ze je overtuigen dat je met een echte bankmedewerker spreekt. "Vraag naar de naam en het personeelsnummer van de medewerker als je het niet vertrouwt. Hang vervolgens op en bel daarna zelf naar de bank via het officiële nummer."

Bel de bank nooit terug op een telefoonnummer dat je hebt ontvangen via sms, WhatsApp of e-mail of dat eerder via de telefoon aan je is doorgegeven. "De beller kan een oplichter zijn en een tekstbericht vervalst", benadrukt Heinen.

In deze video wordt uitgelegd hoe oplichters te werk gaan:

[youtube:https://youtu.be/sLVYhnl9_1I]

Het is verstandig om geld dat niet direct nodig is, van je betaalrekening over te boeken naar je spaarrekening, en ook een dagopnamelimiet in te stellen van bijvoorbeeld 200 euro. Bij eventuele diefstal van je pinpas en pincode is de schade dan minder groot.

Ook heeft de politiewoordvoerder nog een tip voor als je bankpas om wat voor reden dan ook vervangen moet worden. "Vernietig hem zelf en gooi hem ook zelf weg nadat je eerst een nieuw exemplaar van de bank hebt ontvangen. Bij het vernietigen van een betaalpas is het belangrijk dat de goudkleurige chip doorgeknipt wordt, zodat deze niet meer gebruikt kan worden. Als enkel de pas doormidden wordt geknipt, blijft de chip intact en kan er nog gewoon geld worden opgenomen met de pas."

Bank hoeft schade niet te vergoeden

Wie te maken krijgt met oplichters doet er goed aan om meteen de bank te bellen om (vervolg)schade te voorkomen. Doe ook altijd aangifte. Als je zelf het geld hebt overgemaakt naar criminelen, is de kans groot dat je dit bedrag nooit meer terugkrijgt.

"Volgens de wet hoeven banken de schade niet te vergoeden. Als je geluk hebt, past de bank 'coulance' toe", aldus de Consumentenbond. Die wil graag dat de slachtoffers altijd hun geld terugkrijgen van de bank.

Deel dit artikel