Start voorzichtig met sporten na de lockdown. Foto: Pixabay

Start voorzichtig met sporten na de lockdown. Foto: Pixabay

ARNHEM - Hoera, we mogen weer sporten. Verwacht wordt dat we dit weekend weer massaal het sportveld en de sporthal opzoeken. Maar hoe doe je dat verantwoord als je lijf zes weken rust heeft gekend? Doe je voordeel met enkele tips van Sport Medisch Centrum Papendal.

Ze vrezen daar extra drukte. Want als dit weekend iedereen weer gaat sporten, liggen blessures op de loer. De sportartsen en fysiotherapeuten waarschuwen amateursporters dan ook om niet te hard van stapel te lopen als ze dit weekend voor het eerst sinds lange tijd weer op het veld staan. Een partijtje is natuurlijk toch wat anders dan een uurtje trainen.

Gevaar van overbelasting

Wat kan er mis gaan als je dit weekend weer voor het eerst fanatiek gaat sporten? "Dat hangt een beetje af van welke sport je beoefent", zegt Linn Willemsen van Papendal, "maar het is oppassen voor overbelasting van de spieren."

[video:7543745]

Vooral contactsporten

Voor wielrenners en hardlopers zal het volgens haar wel meevallen. "Die hebben redelijk door kunnen trainen tijdens de lockdown, maar vooral mensen die contactsporten beoefenen, zoals voetbal, handbal en volleybal, moeten oppassen. Neem nou een handballer die meerdere malen tijdens een wedstrijd met grote kracht de bal de diepte in speelt. Dat geeft een enorme belasting voor de schouder. Spieren kunnen scheuren en pezen kunnen overbelast raken", waarschuwt Willemsen.

Tips om blessures te voorkomen

Om blessureleed te voorkomen, hebben de fysiotherapeuten van Papendal wel wat tips:

  • Ga niet gelijk tot het maximale, laat je lichaam wennen aan het sporten en ga niet gelijk van nul tot honderd.
  • Doe een goede warming-up en natuurlijk ook rustig uitlopen als de wedstrijd gespeeld is.
  • Ondersteun je sport met wat extra krachttraining, zodat je sneller en verantwoorder weer op krachten bent.

Deel dit artikel