Drukte op tweede paasdag - hier bij de Ikea. @ Foto ANP

Drukte op tweede paasdag - hier bij de Ikea. @ Foto ANP

DUIVEN - Tweede paasdag: Gelderland gaat er weer massaal op uit. En ook dit jaar voor een belangrijk deel waarschijnlijk 'gezellig' naar de meubelboulevard en het tuincentrum. Slalommend door de gangpaden en hutjemutje schuifelen naar de kassa. Waarom doen we dat eigenlijk? "Anderen gaan erheen, en wij dus ook."

Het is elk jaar hetzelfde beeld - de coronatijd even daargelaten - tijdens Pasen (en andere feestdagen): de gemiddelde Gelderlander trekt de voordeur achter zich dicht en gaat 'wat leuks doen'. Dat kan variëren van een kleinschalig parkbezoek en boswandeling tot de massaliteit van de binnenstad, het tuincentrum en de meubelboulevard. Vooral de laatste opties zorgen - ook al jaren - voor verkeershinder en andere overlast. Bezoekers die in de file staan te wachten voor het parkeerterrein, het over de hoofden lopen in de winkels.

Sociale norm

Dat werpt al snel de vraag op: waarom dóen mensen zoiets vrijwillig? Dat heeft met een aantal verschillende zaken te maken, zegt gedragsexpert en deskundige Sven van As van Duwtje in Zutphen. "De eerste is wat we in de psychologie de sociale norm noemen. We zien anderen iets doen en willen dat dan zelf ook doen. Je wil als mens ergens bij horen. Het is voor een deel ook evolutionair bepaald: waar veel mensen zijn, daar zal wel iets te halen zijn. Dat willen we natuurlijk niet missen. Als het ergens druk is, zal dat niet zonder reden zijn."

We wéten als consument dat het op dit soort dagen druk is op verschillende plekken. De meubelboulevards waren vroeger als enige geopend op tweede paasdag - en daarmee de enige mogelijkheid tot een gratis dagje uit.

En dat brengt Van As bij de tweede reden. In de loop van de jaren is het zogeheten gemakselement toegevoegd. Pasen valt in de lente, aan het einde van de winter. "Het is de perfecte tijd om je huis op te frissen met nieuwe meubels, nieuwe planten, een ander behang. Daarmee wordt zo'n uitje voor iedereen een win-winsituatie: je bent er even uit én je kunt je huis een kleine make-over geven. Dat maakt ook dat we er naartoe gaan. "

Mentale ruimte

Maar moet dat dan op dit soort dagen? Je kunt als consument toch ook op een doordeweekse dag en in een gewoon weekend op stap gaan voor een opknapbeurt van je huis? Dat is zo, beaamt Van As. Tweede paasdag is ideaal, omdat je 'voor jezelf iets meer mentale ruimte hebt', zoals de gedragsexpert het noemt. "Het is een vrije maandag. Je hebt een dag langer vrij dan in een gewoon weekend. En dat geeft je gevoelsmatig meer bewegingsruimte. Je hebt niet het gevoel dat je een weekend verspild hebt door een dagje naar de meubelboulevard of het tuincentrum te gaan."

En de drukte op die maandag in het tuincentrum of op de woonboulevard? Hikken mensen daar dan niet heel erg tegenaan? Van As: "Zo'n uitje wordt ook weer niet helemaal tot in alle details doordacht. Mensen beseffen niet altijd hoe druk het zal worden. Of ze denken: ach, dat zal mij toch niet overkomen?"

Tenslotte is er volgens Van As de routine: we doen dit als consumenten al heel wat jaren, dus zijn we er aan gewend geraakt. Onze ouders deden het, wij doen het nu ook - en we nemen onze kinderen mee. "Dat noemen we in de psychologie de implementatie-intentie: wij willen die dag op dezelfde manier gaan invullen als dat steeds gedaan is. Ik wil graag een slag om de arm houden, want er moet nog wel meer onderzoek naar worden gedaan, maar ik kan me heel goed voorstellen dat dit meespeelt."

Deel dit artikel