De zevenjarige Duane. Foto: Omroep Gelderland

De zevenjarige Duane. Foto: Omroep Gelderland

ARNHEM - Het verhaal van de inmiddels 7-jarige hoogbegaafde Duane die geen passende onderwijsplek kon vinden, deed veel stof opwaaien. Er volgde gesprekken met de wethouder en het onderwijs en de minister beloofde extra geld. Toch is er een klein jaar later, vrijwel niets veranderd aan zijn situatie.

Toen Omroep Gelderland vorig jaar met moeder Aranka en haar destijds zesjarige zoon in hun woning in het Arnhemse Klarendal sprak, zat hij ongeveer een half jaar op de Biotoop. Een zorginstelling waar Duane na verschillende traumatische onderwijservaringen, even tot rust kon komen. Na drie scholen alweer de vierde plek voor het jonge kind. In dat jaar is er veel gebeurd, vertelt Aranka. "Een aantal dagen na jullie uitzending, heb ik de wethouder gesproken. We hebben het gehad over Duane zijn situatie en waar we tegenaan liepen."

Zie ook: Mogelijk honderden Gelderse hoogbegaafde kinderen zitten thuis

Bekijk hier het verhaal van Duane.

Wethouder Bob Roelofs gaf haar aan betrokken te willen blijven en graag mee te kijken naar verbeteringen. Ook gesprekken met Passendwijs, verantwoordelijk voor passend onderwijs in de regio, volgde. Prettig, ervaarde Aranka. Maar een school voor Duane leverde het niet op.

Zie ook: Ondanks noodkreet kan de gemeente Duane (7) nog niet écht helpen

'Niet eens uitgenodigd'

"Alle scholen zeggen nee. Bij de meesten word je niet eens uitgenodigd. Bij een andere school zijn we wel uitgenodigd en kregen we een afwijzing via de mail." Scholen weigeren Duane dus gewoon, ziet moeder Aranka.

Naast Duane zijn hele hoge IQ is hij ook heel sensitief, legt zij uit. "Zijn trauma uit vorige schoolervaringen, vraagt een wat andere aanpak. Hij kan erg onzeker zijn." Maar waar het volgens haar vooral over struikelt, is dat de scholen aangeven dat ze de 'personaliseerde leerroute' die Duane nodig heeft, niet kunnen bieden. "Dat heeft dan niet zozeer met Duane te maken, maar met de teamsamenstelling, te onervaren docenten of een klas waarin bijvoorbeeld al veel 'probleemgevallen' zitten."

Die personaliseerde leerroute zou kunnen betekenen dat Duane aan aantal dagen in de week basisschool volgt. Dat zou met zijn intelligentie voldoende zijn om dat goed te kunnen doorlopen. Omdat hij daarnaast veel behoefte heeft aan contact met gelijkgestemden, zou hij de overige dagen een vorm van hoogbegaafdenonderwijs kunnen volgen. "Dat is voor Duane belangrijk om zich goed te voelen en lekker in zijn vel te zitten."

Er ligt ook al wel veel druk op scholen, ziet Aranka. "En het vraagt veel deskundigheid van de leerkracht, die vaak al zoveel moet."

'Nooit echt onderwijs gevolgd'

Vooralsnog heeft Duane in zijn leven eigenlijk nooit echt onderwijs gevolgd, contstateert Aranka. "In groep drie is hij verder niet meer naar school gegaan. Een paar weken slechts." Toch heeft het hoogbegaafde kind volgens zijn moeder qua leren geen achterstand ten opzichte van leeftijdgenoten. Het kleine stukje onderwijs dat hij op de Biotoop krijgt, blijkt voldoende om dat hij te benen. "Op dat gebied ontwikkelt hij zich goed."

Ondanks alle goede bedoelingen om haar heen, ziet Aranka vooral initiatieven die mogelijk op de lange termijn een oplossing bieden voor kinderen als Duane. De hoop dat híj in zijn basisschooltijd nog een echte passende school vindt, heeft ze inmiddels eigenlijk verloren. "Daar heb ik zorgen om." En nog een traumatische onderwijservaring, wil ze ook voorkomen voor haar kind. Zowel in het onderwijs als de politiek ziet Aranka mensen die er 'hard aan willen trekken'. Maar voor Duane verandert dat voorlopig niets. "Dat vind ik heel erg. Ik denk dat we allemaal de behoefte hebben om te kunnen zijn wie je bent."

Zodat alle kinderen zich fijn voelen en kunnen leren, spelen en nieuwe vrienden maken
Duane (7)

Uiteindelijk is dat een basis om je goed te ontwikkelen en verder te kunnen in het leven, meent Aranka. Zij wijst op de verhalen die Omroep Gelderland vorig jaar maakte uit de vele reacties die binnenkwamen van mensen die herkenning hadden bij de situatie van haar zoon. "Daarin zie je ook volwassen hoogbegaafden die aangeven heel lang ongelukkig geweest te zijn geweest en dat soms nog zijn."

"Duane betaalt de prijs", is haar angst. "En met hem nog vele andere kinderen."

Onbegrepen en eenzaam

Met de groeiende bewustwording dat het helemaal niet zo fijn is om als hoogbegaafde je weg niet te kunnen vinden en je onbegrepen of eenzaam te voelen, is Aranka wel blij. "Veel mensen zeggen nog steeds: hij is toch heel slim, dus wat is het probleem?"

Het is ontzettend treurig dat we in Nederland het onderwijs niet ingericht krijgen voor kinderen als Duane, erkent Aranka. "Ik zou hem een hele leuke basisschooltijd gunnen. Waarin je je in de ochtend al kunt verheugen om na schooltijd nog met elkaar te spelen." Maar buurtvriendjes, maakt Duane nu niet. De meeste kinderen die hij op de Biotoop tegenkomt, wonen verder weg.

Een of enkele basisscholen in de stad die met wellicht wat extra ondersteuning en samenwerking onderwijs voor kinderen als Duane kunnen bieden, daar zou Aranka al heel tevreden mee zijn.

Op Biotoop ziet Duane ook kinderen om zich heen die daar al langer zitten dan hij. "Sommigen al drie jaar. Ik nog geen twee." Een goede school voor hem en al die andere kinderen is belangrijk, vindt Duane. "Zodat alle kinderen zich fijn voelen en kunnen leren, spelen en nieuwe vrienden maken."

Later vandaag een artikel met hoe de politiek bezig is om de situatie van Duane te verbeteren. Passendwijs willen niet reageren op vragen van Omroep Gelderland over wat er nu écht gebeurt om passend onderwijs voor kinderen als Duane te realiseren.

Zie ook:

Deel dit artikel