Lead Image 1:
Lead image TXT 1: Twee van zichtbaar gemaakte kolommen. Foto: Omroep Gelderland
Lead Image 2:
Lead image TXT 2: De spiegel bij de entreedeur. Foto: Omroep Gelderland
Artist impression van Café Pierre op de begane grond van de koepel van Museum Arnhem. Foto: Studio Modijefsky

Artist impression van Café Pierre op de begane grond van de koepel van Museum Arnhem. Foto: Studio Modijefsky

ARNHEM - Als het vernieuwde Museum Arnhem op 13 mei eindelijk de deuren voor het publiek opent, zal de gerenoveerde monumentale koepel als ontvangstruimte en centrale ontmoetingsplek dienen. Aan de voormalige herensociëteit voor Indiëgangers uit 1873 is de afgelopen tijd flink gesleuteld. "Het is nu weer helemaal een open ruimte. Zoals het oorspronkelijk was", vertelt architect Joost Vos.

Zijn bedrijf, Benthem Crouwel, is verantwoordelijk voor het ontwerp van het nieuwe museum. Nadat de koepel van een herensociëteit overging in een museum is de ruimte helemaal dichtgemaakt, weet Vos. "Voor een museum heb je natuurlijk oppervlakte en wanden nodig om kunst te exposeren. Wij vinden het mooi om dat nu weer helemaal open te kunnen maken. Ik verwacht dat iedereen die het museum kende en straks binnenkomt, echt verbaasd is over de prachtige ruimtelijkheid, de lichtinval en het zicht op de tuin."

'Plek voor samenkomst en reflectie'

Vos ziet voor zich dat de heren uit de sociëteit in de koepel samenkwamen en spraken over de toestand in de wereld. "Of in Arnhem specifiek." Het doel van het museum is volgens hem om weer zo'n plek te maken waar je het met elkaar 'over van alles en nog wat kunt hebben'. "Waar je kunt ontmoeten. Een plek voor samenkomst en reflectie." Een cruciale plek in het museum om de bezoeker te binden en te laten genieten van wat daar allemaal gebeurt, denkt Vos.

In de koepel zijn de oorspronkelijke kolommen weer zichtbaar gemaakt. "Die waren ingepakt in wanden. Dat zijn hele fraaie gietijzeren kolommen", vervolgt Vos. En als je via de Utrechtseweg de hoofdingang binnenkomt, heb je vol zicht op de 'fantastische monumentale rode beuk', wijst hij door het raam aan. "Hier vanaf de begane grond, maar ook als je van boven naar buiten kijkt. Dat is echt super indrukwekkend."

Twee van zichtbaar gemaakte kolommen. - Foto: Omroep Gelderland

In het verleden was de ruimte 'nog rijker gedecoreerd', schetst Vos. "Met zware gordijnen en palmen." De inrichting wordt nu verzorgd door de interieurontwerpers van Studio Modijefsky, die iets van dat gevoel uit het verleden probeert terug te brengen. Het thema van een deel van de collectie van het museum voor moderne kunst dat na de Tweede Wereldoorlog in de koepel werd gevestigd, was 'magische realiteit', legt Christel Willers uit. "Dat in combinatie met de herensociëteit, hebben we als uitgangspunt genomen voor het ontwerp: het verleden en heden samengebracht."

'Weg van hun vrouwen of zorgen'

Die heren kwamen daar om te kletsen, netwerken of borrelen om zo de dagelijkse sleur te ontvluchten, meent Willers. Het concept van het interieurontwerp is dan ook 'ontsnappen'. "Uit het dagelijks leven of de realiteit. Of voor die mannen: weg van hun vrouwen of zorgen", licht Natalia Nikolopoulou toe. "Hier kun je nu ontsnappen via kunst of ontwerpen." Je wordt overal verrast door de dingen die je tegenkomt, vult Willers aan.

Zo is er de spiegel bij de ingang. "Die is op zijn kop opgehangen en heeft dezelfde vorm als de entreedeur", toont Willers. "Dat geeft een aparte twist. Er zijn spiegels op andere plekken die een reflectie geven van het interieur en je op een andere manier naar de elementen laten kijken."

Ook komt er een achttien meter lange kroonluchter vanaf de bovenkant van de koepel helemaal naar beneden te hangen. "Die verbindt de verschillende zones van het gebouw en is geïnspireerd door de vormen van de koepel zelf. Ook die wordt eigenlijk op zijn kop opgehangen en laat je ontsnappen uit de normale dagelijkse gang van zaken."

De spiegel bij de entreedeur. - Foto: Omroep Gelderland

De bezoeker moet 'geïnspireerd' weer naar buiten gaan. "Dat ze ervaren dat het niet zomaar een café of winkel is, maar een kunstwerk op zichzelf", besluit Willers.

Op die manier moet de koepel een 'groots welkom' zijn, verduidelijkt Davida de Hond van Museum Arnhem. "Mensen herkennen het monumentale gebouw. We hebben het alleen opengebroken en het is meteen de plek waar je een kopje koffie kunt drinken en kunt landen voor je bezoek." Dat kan dan in Café Pierre, vernoemd naar de voormalig museumdirecteur Pierre Janssen (1926-2007). De koepel is dus geen tentoonstellingsruimte meer, zoals vroeger.

De planning richting de opening op 13 mei is strak, weet De Hond. "Zoals vaker bij grote bouwprojecten. Maar we gaan er vol voor."

Plek voor linkse elite?

Of het niet alleen een plek wordt voor de linkse elite? "Dat vind ik een lastig begrip. Wij gaan graag het gesprek aan en bieden daar ook de mogelijkheden voor. Dat betekent dat iedereen die hier binnenkomt iets herkent en gaat voelen. Dat kan positief of negatief zijn, maar er is een platform om dat te delen." Ook zijn er verschillende programma's om zo 'toegankelijk mogelijk' te zijn voor verschillende groepen mensen, legt De Hond uit. "Dat moet drempels wegnemen om hier naartoe te komen. De koepel is bovendien vrij toegankelijk tijdens openingstijden, zonder kaartje. Net als de tuin."

Mensen die de term 'linkse elite' hanteren rondom dit soort culturele activiteiten, kunnen wellicht vanuit die tuin telkens een stapje verder mee naar binnen worden genomen, hoopt De Hond.

Al met al hoopt architect Vos de bezoeker een 'wauw-gevoel' te bezorgen. "Dat ze denken: het museum staat weer op de kaart."

Zie ook:

Deel dit artikel