Lead Image 1:
Lead image TXT 1: Bouwe-Dirk Talsma van Rijkswaterstaat. Foto: Omroep Gelderland
De stuw bij Driel. Foto: Omroep Gelderland

De stuw bij Driel. Foto: Omroep Gelderland

HEELSUM - Het wordt ook wel 'de kraan van Nederland' genoemd: de stuw bij Driel. Het sluizencomplex in de Rijn speelt namelijk een hele belangrijke rol voor de waterverdeling in ons land. Zeker nu de waterstand al zo vroeg in het jaar laag is.

De kraan van Nederland is een indrukwekkend waterbouwwerk. Wanneer de waterstand normaal of laag is, zoals nu, is de stuw bij Driel dicht en houdt het water tegen. Daardoor stroomt er meer water via de IJssel naar het IJsselmeer. Het IJsselmeer is de grootste zoetwateropslag van Nederland, belangrijk voor onder meer de drinkwatervoorziening. "As we deze stuw niet hadden", legt Bouwe-Dirk Talsma van Rijkswaterstaat uit, "dan zou er veel meer water door de Rijn stromen, komt de IJssel bijna droog te staan en kan het IJsselmeer ook niet gevuld worden met water."

Varend stuk erfgoed

De lage waterstand is nu uitzonderlijk. "Er is minder regen gevallen en er is minder smeltwater vanuit de Alpen, omdat daar minder sneeuw ligt." Daar heeft de scheepvaart last van. "Op de Rijn gaat het nu zonder problemen," vertelt Kees Bak, schipper op een varend stuk erfgoed, een sleepboot uit 1943.

"Maar als we de IJssel op willen, dan moeten we een stukje omvaren." Bouwe-Dirk Talsma: "Wanneer de stuw er niet was, dan zou de IJssel veel minder bevaarbaar zijn."

Bouwe-Dirk Talsma van Rijkswaterstaat. - Foto: Omroep Gelderland

Deel dit artikel