Lead Image 1:
Lead image TXT 1: Hoge temperaturen boven het knetterende en verse asfalt. Foto: RTV Connect / Arjan Hoefakker
Lead Image 2:
Lead image TXT 2: Vanaf een parallelweg ziet het asfalteren van de A50 er bijzonder uit. Foto: RTV Connect / Arjan Hoefakker
Lead Image 3:
Lead image TXT 3: Het wegdek was aan vernieuwing toe. Foto: RTV Connect / Arjan Hoefakker
Lead Image 4:
Lead image TXT 4: De snelweg is volledig afgesloten tussen Arnhem en Apeldoorn. Foto: RTV Connect / Arjan Hoefakker
Lead Image 5:
Lead image TXT 5: Centimeter voor centimeter wordt het asfalt gelegd. Foto: RTV Connect / Arjan Hoefakker
Hitte tijdens het asfalteren op de A50. Foto: RTV Connect / Arjan Hoefakker

Hitte tijdens het asfalteren op de A50. Foto: RTV Connect / Arjan Hoefakker

ARNHEM - De werkzaamheden op de A50 tussen Arnhem en Apeldoorn liggen op schema. Dat stellen Rijkswaterstaat en wegenbouwer BAM. De weg is zestien dagen en nachten achtereen afgesloten voor verkeer tussen knooppunten Waterberg en Beekbergen.

Wegenbouwer BAM is tevreden dat het werk, ondanks de hittegolf van vorige week, nog volgens plan verloopt. "We liggen volledig op schema. Zeven kilometer hebben we inmiddels wegbreed geasfalteerd. We hebben nog veertien kilometer te gaan. Vooraf hebben we alvast het freeswerk verricht en zaken rondom geleiderails en viaducten uitgevoerd."

Dag en nacht

De werkzaamheden worden uitgevoerd in ploegendiensten waardoor er dag en nacht wordt doorgewerkt. Continu zijn er tussen de 100 en 150 mensen aan het werk. De volledige afsluiting in één richting zorgt voor de minste overlast, zo stelt Rijkswaterstaat.

De werkzaamheden zorgen voor frustraties bij automobilisten en forensen. Verkeer wordt zo veel mogelijk uit dorpen op routes binnendoor geweerd. Zo worden automobilisten teruggestuurd als ze via bijvoorbeeld Otterlo willen rijden. Ook is het verboden om via de parallelweg langs de A50 bij Groenendaal richting Loenen te rijden. Ter hoogte van Terlet worden automobilisten terug gestuurd door een verkeersregelaar. Rijkswaterstaat adviseert via de A12, A30 en de A1 te rijden. Dat ritje duurt bijna drie kwartier langer. Volgens Rijkswaterstaat kan het niet anders.

Elja Beld van Rijkswaterstaat snapt de frustraties, maar zegt dat er domweg geen andere omleidingsroutes zijn. "Als er wel een kortere route beschikbaar is, dan hadden we die beschikbaar gemaakt. Die is er gewoon niet." Volgens de wegbeheerder was het 'geen optie' om bijvoorbeeld aan één kant van de vangrails het verkeer beide kanten op te laten rijden.

Kort maar hevig

"Dan veroorzaak je dubbele hinder, want dan hinder je ook het verkeer richting Arnhem. Bovendien zouden de werkzaamheden naar verwachting dan langer duren. De aannemer zou de wegsituatie dan namelijk tussendoor moeten aanpassen."

Volgens Christian Holterman van BAM zouden in dat geval veel meer automobilisten last hebben van de werkzaamheden. "Dan zijn we zeker een half jaar aan het werk. Dat zou ook hinder met zich mee hebben gebracht. Daarom is hier nu nu gekozen voor een korte maar hevige uitvoering."

Logistieke organisatie

Niet eerder werd een snelweg meerdere weken afgesloten voor verkeer vanwege wegwerkzaamheden, stelt Rijkswaterstaat. De logistieke uitdaging voor de wegenbouwers is groot. Op 22 augustus moet de weg om 06.00 uur in de ochtend klaar zijn. "Het gaat om zestien dagen, vierentwintig uur per dag en 150 mensen die aan het werk zijn. Zij moeten op het juiste moment de juiste werkzaamheden doen en ze moeten elkaar vooral niet in de weg lopen. Dat vergt een hele logistieke organisatie."

Op volle toeren

Het asfalteren gaat met een snelheid van 250 meter per uur, per rijstrook. Op de vraag of dat niet sneller kan, antwoordt wegenbouwer Christian Holterman van BAM: "Als men nog sneller gaat asfalteren gaat dat ten koste van de kwaliteit die wij willen garanderen. Het moet goed zijn, zodat de weggebruiker hier weer jarenlang mee vooruit kan."

Als het asfalteren eenmaal klaar is komt er nog zo'n 70.000 meter aan belijning op het nieuwe wegdek.

Deel dit artikel