Aan hoe laag dit schip in het water ligt is goed te zien hoe laag het water in de IJssel is. Foto: Omroep Gelderland

Aan hoe laag dit schip in het water ligt is goed te zien hoe laag het water in de IJssel is. Foto: Omroep Gelderland

DOESBURG - Het is al weken in het nieuws: de extreem lage waterstand in de Gelderse rivieren. Het is bijna net zo laag als in het recordjaar 2018. En dat betekent voor binnenvaartschepen dat ze minder vracht kunnen innemen. Als ze te zwaar beladen zijn, hebben ze namelijk te veel diepgang. En dat merken ze onder meer bij de containerterminal in Doesburg.

Aan de kade bij de containerterminal is goed te zien hoe laag het water in de IJssel is. Het binnenvaartschip dat daar ligt en met containers beladen wordt om richting Rotterdam te varen ligt een flink eind dieper dan de bovenste rand van de kade. "Vanaf de IJsselkop tot aan de ingang Twentekanaal Zutphen is de minst gepeilde diepte 155 centimeter, dat is doorwaadbaar aan mijn middel helaas", zegt branchemanager Bastiaan Litjens.

Omdat de schepen door de lage waterstand minder diep in het water mogen liggen kan er vanaf de terminal veel minder verscheept worden. "Je ziet dat er veel minder volume meegenomen kan worden. Dat betekent in dit geval nog maar een kwart van wat je normaal mee kan nemen."

Schaarste

Normaal gesproken heeft het bedrijf twee schepen die af en aan naar Rotterdam en Antwerpen varen. Die kunnen in samen 3400 ton vervoeren, maar nu zitten ze op zo'n 450 ton per schip.

Om toch zoveel mogelijk hun klanten te bedienen, wordt er ook een derde binnenvaartschip ingezet, maar die zijn steeds moeilijker te krijgen. "Nu heb je ook nog dat er enorm veel kolen naar Duitsland vervoerd moet worden vanwege de energietekorten die daar spelen. Er is graan dat vervoerd moet worden in Roemenië, heel veel Nederlandse schepen zijn daar naar toe vertrokken. Dat heeft allemaal impact en dat maakt de capaciteitsvraag alleen maar nijpender en moeilijker", zegt Bastiaan. De lage waterstand had dus niet op een slechter moment kunnen komen.

Waterstanden

Als het water in de IJssel nog 5 tot 10 centimeter zakt wordt het wel heel moeilijk voor de containerterminal om rendabel te kunnen draaien. De actuele waterstanden worden daarom op de voet gevolgd, en er wordt gehoopt op regen. "Meerdere keren per dag en via verschillende kanalen volgen wij hier de waterstanden. Die zijn redelijk betrouwbaar die cijfers, dat is wel fijn, waardoor je ook best goed kan inschatten tot een dag of vier van tevoren wat er gaat gebeuren", aldus Litjens. "Maar het blijft het weer, en wat de weergoden gaan doen, dat weet je nooit van tevoren. Daar zijn we toch van afhankelijk op dit moment."

Deel dit artikel