Melanie van den Bosch, autodeler uit Renkum. Foto: Omroep Gelderland

Melanie van den Bosch, autodeler uit Renkum. Foto: Omroep Gelderland

OOSTERBEEK - Met de hoge brandstofprijzen willen veel mensen graag overstappen op een elektrische auto. Maar de aanschafprijs is vaak een grote hobbel. Een oplossing die in opkomst is: met andere mensen uit de buurt een elektrische deelauto nemen. Daar is het milieu ook nog eens bij gebaat. Ook in Gelderland wordt steeds vaker een auto gedeeld met buurtgenoten.

Onlangs startte er een nieuw deelautoproject in de Oosterbeekse wijk Stenenkruis. Een tiental buurtbewoners wil hun wijk leefbaarder maken door hun enige of tweede auto de deur uit te doen. Met elkaar delen ze nu één elektrische auto die ze via een app kunnen reserveren. Deze app dient direct ook als sleutel om de auto te ontgrendelen.

Volgens het CBS telde het Nederlandse wagenpark begin dit jaar bijna 8 miljoen particuliere personenauto's. Tel daar de zakelijke personenauto's bij op en de teller tikt bijna de 9 miljoen aan.

"Als we zo doorgaan hebben we in 2030 zo'n 10 miljoen personenauto's in ons land", aldus deelmobiliteitsexpert Reinald Bronkhorst. De Barnevelder heeft de afgelopen jaren door heel Nederland honderden deelautoprojecten opgezet en begeleid.

"Mensen moeten eerst een drempel over omdat ze bang zijn voor de beschikbaarheid van een auto. En er is angst omdat ze niet weten hoe het autodelen werkt”, aldus Bronkhorst. “Maar als je mensen aan de hand meeneemt en uitleg geeft dan is het uiteindelijk de normaalste zaak van de wereld.”

Elektrische auto

In opdracht van de provincie Gelderland en Natuur en Milieu heeft Bronkhorst in 2021 een deelauto-pilot 'Auto van de Straat' begeleid aan de Groenendaalseweg in Renkum. Acht huishoudens namen daar afscheid van hun tweede auto om vervolgens met elkaar twee elektrische auto's te delen. De pilot bleek succesvol en is uiteindelijk omgezet naar een definitief deelautoproject.

Het is voor mij echt kostenbesparend. Ik zou nooit zo'n mooie elektrische auto kunnen rijden voor die prijs.
Melanie van den Bosch, autodeler uit Renkum

Melanie van den Bosch is een van de gebruikers. “Ik heb geen eigen auto die het grootste deel van de tijd stilstaat voor mijn deur. Per maand betaal ik zo'n 150 euro voor het duurste abonnement en mijn gebruikskosten. In dit bedrag zitten ook de kosten voor de wegenbelasting, verzekering en onderhoudsbeurten.”

Omdat Van den Bosch veel carpoolt vindt zij het autodelen ideaal. “Het is voor mij echt kostenbesparend. Ik zou nooit zo'n mooie elektrische auto kunnen rijden voor die prijs.”

'Niet voor iedereen ideaal'

Toch is ze van mening dat autodelen niet voor iedereen geschikt is. “Stel je bent met zijn tweeën en je moet elke dag naar kantoor. En je hebt kinderen die ook wel eens met de auto weg willen, dan is het misschien niet voor jou. Maar als je redelijk flexibel bent ingesteld bent en je hebt niet altijd een auto met zijn tweeën of drieën in je huishouden nodig, dan is het echt wel iets voor jou.”

'Minimaal zeven mensen nodig'

Vince van den Ham begeleidt de deelautoprojecten in Renkum en Oosterbeek. "Het bedrijf waar ik voor werk is momenteel ook hard op weg om een project in Doorwerth op te starten. Per project hebben we minimaal zeven mensen nodig om rendabel te zijn."

Deelnemers kunnen volgens Van den Ham ook met de deelauto op vakantie. "Er is laatst nog iemand naar het Italiaanse eiland Elba gereden. In de tussentijd hebben we een alternatieve auto geregeld zodat de rest van de straat alsnog een auto kon blijven delen."

Deelmobiliteitsexpert Bronkhorst is logischerwijs voorstander van nieuwe autodeelprojecten. "Maar het aantal auto's neemt er niet door af. Ik pleit ervoor om van particuliere auto's deelauto's te maken voor de buurt. Je hebt dan alleen wel techniek nodig, een verzekering en een soort vertrouwensrelatie met de buurt. Mijns inziens ligt daar de sleutel om het Nederlandse wagenpark te verkleinen. Het is veel duurzamer dan heel veel nieuw aanbod neer te zetten."

Volgens het Gelders Energieakkoord (GEA) – een netwerk van zo'n 250 private en publieke partijen – is mobiliteit voor een derde verantwoordelijk voor de Gelderse CO2-uitstoot. Tussen 2016 en 2030 wil het GEA dat elke Gelderlander gemiddeld 7.500 kilometer per jaar minder aan 'vuile' kilometers maakt. Het GEA zet daarom in op minder, schoner en slimmer reizen. Het uitbreiden van elektrische autodeelprojecten behoort daarom tot een van de speerpunten.

Deel dit artikel