Een Supersport 300 wedstrijd uit 2021 op het ciruit in Spanje. Foto: ANP

Een Supersport 300 wedstrijd uit 2021 op het ciruit in Spanje. Foto: ANP

LATHUM - De internationale motorsportbond heeft de afgelopen jaren veel gedaan om de veiligheid in de motorsport te verbeteren. Toch blijft er altijd kans op valpartijen met lichamelijk letsel. NOS-motorsportverslaggever Hans van Loozenoord stelt dat het nu eenmaal inherent is aan de sport. "Het meeste gevaar komt tegenwoordig door de eigen motor, of geraakt worden door die van een ander."

Van Loozenoord vertelt dat dit waarschijnlijk ook het geval is geweest bij het noodlottige ongeluk van Victor Steeman. De 22-jarige motorcoureur uit Lathum crashte op het circuit in Portugal en overleed enkele dagen later. "Als je, zoals Victor, van je motor wordt geslingerd en daarna geraakt wordt door een andere motor, dan is dat pech in het kwadraat."

De crash kwam volgens de sportverslaggever niet door de veiligheid van het circuit. "De circuits zijn veel veiliger dan vroeger, je hebt overal een uitloop. Het is niet zoals bij een straatcircuit, bijvoorbeeld de beruchte Isle of Man TT. Op de permanente circuits is er alles aan gedaan om valpartijen te voorkomen. Een voorbeeld daarvan is het werken met lampen in plaats van vlaggen. Als iemand valt, kunnen de andere achteropkomende coureurs dit meteen zien aan de lampen", aldus Van Loozenoord.

Minimumleeftijd aangepast

Motorsportbond FIM kondigde eerder al maatregelen aan wat betreft de leeftijdsgrenzen in de jeugdklassen, onder andere van de World Superbikes. "Vanaf 1 januari 2023 is de minimum leeftijd dan 18 jaar. Het is zo dat de racers steeds jonger beginnen, op de minibikes en dan steeds hoger gaan rijden", zegt Van Loozenoord.

Ondanks alle veiligheidsvoorschriften en maatregelen gebeuren er echter nog altijd ongelukken op de circuits. Volgens Van Loozenoord is dat niet te voorkomen. "Een ongeluk zoals dat van Victor had overal kunnen gebeuren. In de Supersport 300, waarin hij uitkwam, maar ook in de Moto3 en in de Red Bull Rookies Cup zijn de motoren ongeveer even snel. Dan rijden de coureurs heel dicht bij elkaar. Als je dan valt, is het risico om geraakt te worden door je eigen motor of die van een andere racer ontzettend groot."

Beschermende kleding

De beschermende kleding die de racers dragen is niet altijd genoeg om zwaar letsel te voorkomen. "Ook daarin is in de afgelopen jaren veel verbeterd. Van goedgekeurde helmen tot pakken met extra bescherming bij de vitale delen en backprotectors", legt Van Loozenoord uit. "Ook aan de motoren zelf is veel veranderd. Maar het blijft een gevaarlijke sport."

Daar zijn de coureurs zich goed van bewust. "Die jongens zien elke week de valpartijen bij trainingen en wedstrijden. Ze zien de filmpjes op YouTube. Ze kennen de gevaren van de sport. De coureurs zijn in enorm goede conditie, doen aan krachttraining en hebben alles voor de sport over. Ik weet dat racers vroeger ook op judo zaten, om te leren vallen. Hoe dat nu is weet ik niet, maar ze kunnen allemaal een normale schuiver opvangen. Dat zie je wel, ze rollen allemaal door."

Onverwacht verdriet

Van Loozenoord vertelt dat Victor ook goed wist waar hij mee bezig was. "Hij was al wat ouder, reed al vanaf jonge leeftijd. Ik heb hem een paar keer ontmoet en gesproken. Hij was een bescheiden en ontzettend aardige jongen. Victor stond erom bekend dat hij niet veel risico nam. Hij was geen jongen die vaak viel. Daarom deed hij het ook zo goed in het kampioenschap. En dan nu ook nog het nieuws van zijn moeder, het is vreselijk."

De sportverslaggever valt even stil en besluit: "Het was voor Victor een opeenstapeling van pech. Dat maakt het des te triester dat hij slachtoffer is geworden van zijn eigen sport."

Zie ook:

Deel dit artikel